A projekt legfontosabb információi

Kedvezményezett: Tiszáninneni Református Egyházkerület

Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon

Projekt megnevezése: Csorba György Komplex Természettudományos Laboratóriumi Központ

Projekt azonosítószáma: TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0050

Projekt összköltsége az elnyert támogatás összege: 315 250 000 Ft

Projekt támogatás tartalma: 100%

Projekt megvalósítás időtartama: 2013. 03. 01. - 2014. 09. 30.

 

A Tiszáninneni Református Egyházkerület Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon 315 250 000 Ft támogatást nyert az Új Széchenyi Terv Keretében ahhoz a projekthez, melynek alapvető célja a korszerű és magas szintű természettudományos szemléltetés kialakítása, költséghatékony módon.

 

A támogatás segítségével a Lévayban megteremtik a versenyképes természettudományos ismeretek oktatásához és elsajátításához szükséges infrastrukturális és szakmai feltételeket. Egy komplex laboratóriumi központ kialakítása valósul meg, amely lehetőséget ad magas színvonalú tehetséggondozására, a mai kor elvárásainak megfelelő szakmai feltételeket és helyet biztosít szakkörök, és emelt szintű érettségire, felvételire felkészítő foglalkozások számára. A korszerű laborban töltött tanórák segítségével várhatóan még több diák kedveli majd meg a természettudományos tárgyakat. Az modern labor előnyeit, az ott tartott érdekes tanórákat és foglalkozásokat nem csak a gimnázium diákja élvezhetik, hanem az együttműködő alapfokú oktatási intézmények diákjai is, ezáltal biztosított az egyenlő esélyű hozzáférés a magas szintű természettudományos képzéshez.

 

A megvalósítás során korszerűsítésre kerül egy középiskolai labor, mely elsősorban kémia, fizika, biológia, természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére lesz alkalmas. A megújult labort a hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs eszközökön túl új, interaktív szemléltető eszközökkel, vegyszerekkel és anyagokkal is felszerelik. A korszerű laboratóriumi gyakorlatok levezetésére továbbképzések keretében kapnak felkészítést a laboránsok, és a természettudományos végzettségű pedagógusok, szaktanárok. A fejlesztések hatásaként a pedagógusok tudásbázisukat gyarapítva színesebb, látványosabb órákat tarthatnak, így sok diák újra megkedvelheti a természettudományos tárgyakat és javulhat a továbbtanulási arány is ezeken a területeken. Az elvárt legfontosabb eredmény, hogy a bevont általános iskolákban is emelkedik a természettudományos tárgyak oktatásának színvonala, és egyre több diák kedveli meg újra a természettudományos tárgyakat, és többen választják a természettudományos képzéseket a felsőoktatásban.

 

Legfontosabb célkitűzések:

  • Tanulmányi eredmények javítása, versenyekre, továbbtanulásra való felkészítés
  • A továbbtanulás irányainak és arányainak javítása
  • A versenyképes tudás megszerzésének biztosítása a természettudományi területeken
  • Az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése a természettudományos képzés területén
  • A pedagógusok szakmai-módszertani felkészítése, programok ösztönzése, elterjesztése
  • Lehetőség biztosítása a tanulóknak képességeik felfedezésére, fejlesztésére a természettudományi tantárgyak területén
  • A halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak nyújtott oktatási szolgáltatások minőségének javítása
  • Esélykülönbségek mérséklése, a természettudományos képzéshez való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása
  • A természettudományos tárgyak oktatásához kapcsolódó jó gyakorlatok elterjesztése a közoktatásban

 

Projekt specifikus céljai:

  • A fejlesztés tárgyát képező miskolci Lévay József Református Gimnáziumban megteremteni a versenyképes természettudományos ismeretek elsajátításához szükséges infrastrukturális és szakmai feltételeket
  • A diákok felkészítése a továbbtanulásra, a sikeres egyetemi és főiskolai felvételire
  • A tehetséges tanulók tudásának továbbfejlesztése (versenyek, emelt szintű érettségi) a projektbe bevont intézményekben
  • Kapcsolatfelvétel és együttműködés alapfokú oktatási intézményekkel, általános és középfokú oktatás közti átmenet elősegítése a megfelelő szintű természettudományos ismeretek elsajátításával
  • A módszertani, tantárgy-pedagógiai kultúra bővítése: projektoktatás, kooperatív tanulás, tömbösített óraszervezés
  • A pedagógus szakma fejlődésének támogatása pedagógus továbbképzés segítségével
  • Pedagógusok szakmai-módszertani ismereteinek fejlesztése, felkészítése a laboratóriumban végzett munkára

 

A projekt során megvalósuló tevékenységek

  • természettudományos oktatáshoz kapcsolódó, elsősorban kémia, fizika, biológia, földrajz természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére alkalmas középiskolai laboratórium korszerűsítése
  • a laboratórium működtetése és felszerelése hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs, valamint új, interaktív szemléltető eszközökkel, vegyszerekkel és anyagokkal
  • egy természettudományos-laboratórium vezető és 3 szakképzett laboráns foglalkoztatása
  • 2 szaktanár foglalkoztatása, akik a laboratóriumban zajló foglalkozásokat szervezik és vezetik
  • a laboránsok (2 fő) és a laboratóriumi szaktanárok felkészít(tet)ése (6 fő)  egy 120 órás továbbképzés keretében
  • együttműködési megállapodás kötése 15 alapfokú oktatási intézménnyel, melyek rögzített létszámmal és gyakorisággal használják majd a laboratóriumot
  • a projektbe bevont iskolák természettudományos végzettségű tanárai közül összesen 34 fő felkészítése, a korszerű laboratóriumi gyakorlatok levezetésére előkészítő 30 órás pedagógus továbbképzés keretében
  • szaktanári segédlet kidolgozása biológia, kémia és fizika tantárgyakból, évfolyamonként 40 tanórányi lefedettséggel, valamint az emelt szintű érettségi összes kísérletével
  • tanulói munkafüzetek kifejlesztetése
  • a laboratórium délelőtti foglalkozásai rendjének és a délutánra tervezett szakköri, tehetséggondozást szolgáló vagy a közép és emeltszintű érettségi vizsgára való felkészítő foglalkozások rendjének kidolgozása
  • A szemléltető, bemutató tanórák, foglalkozások, kísérletek elektronikus dokumentálása, digitális úton korlátlanul és térítésmentesen hozzáférhetővé tétele
  • szakmai együttműködések kialakítása a TÁMOP-3.1.3-10/2 projektnek a pályázó régiójában működő nyertesével
  • a laboratórium vezető szakmai együttműködése a többi nyertes pályázóval, és  szakmai disszeminációs műhelykonferenciák szervezése