Kedvezményezett: Tiszáninneni Református Egyházkerület
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Projekt megnevezése: Csorba György Komplex Természettudományos Laboratóriumi Központ
Projekt azonosítószáma: TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0050
Projekt összköltsége az elnyert támogatás összege: 315 250 000 Ft
Projekt támogatás tartalma: 100%
Projekt megvalósítás időtartama: 2013. 03. 01. - 2014. 09. 30.
A Tiszáninneni Református Egyházkerület Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon 315 250 000 Ft támogatást nyert az Új Széchenyi Terv Keretében ahhoz a projekthez, melynek alapvető célja a korszerű és magas szintű természettudományos szemléltetés kialakítása, költséghatékony módon.
A támogatás segítségével a Lévayban megteremtik a versenyképes természettudományos ismeretek oktatásához és elsajátításához szükséges infrastrukturális és szakmai feltételeket. Egy komplex laboratóriumi központ kialakítása valósul meg, amely lehetőséget ad magas színvonalú tehetséggondozására, a mai kor elvárásainak megfelelő szakmai feltételeket és helyet biztosít szakkörök, és emelt szintű érettségire, felvételire felkészítő foglalkozások számára. A korszerű laborban töltött tanórák segítségével várhatóan még több diák kedveli majd meg a természettudományos tárgyakat. Az modern labor előnyeit, az ott tartott érdekes tanórákat és foglalkozásokat nem csak a gimnázium diákja élvezhetik, hanem az együttműködő alapfokú oktatási intézmények diákjai is, ezáltal biztosított az egyenlő esélyű hozzáférés a magas szintű természettudományos képzéshez.
A megvalósítás során korszerűsítésre kerül egy középiskolai labor, mely elsősorban kémia, fizika, biológia, természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére lesz alkalmas. A megújult labort a hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs eszközökön túl új, interaktív szemléltető eszközökkel, vegyszerekkel és anyagokkal is felszerelik. A korszerű laboratóriumi gyakorlatok levezetésére továbbképzések keretében kapnak felkészítést a laboránsok, és a természettudományos végzettségű pedagógusok, szaktanárok. A fejlesztések hatásaként a pedagógusok tudásbázisukat gyarapítva színesebb, látványosabb órákat tarthatnak, így sok diák újra megkedvelheti a természettudományos tárgyakat és javulhat a továbbtanulási arány is ezeken a területeken. Az elvárt legfontosabb eredmény, hogy a bevont általános iskolákban is emelkedik a természettudományos tárgyak oktatásának színvonala, és egyre több diák kedveli meg újra a természettudományos tárgyakat, és többen választják a természettudományos képzéseket a felsőoktatásban.
Legfontosabb célkitűzések:
- Tanulmányi eredmények javítása, versenyekre, továbbtanulásra való felkészítés
- A továbbtanulás irányainak és arányainak javítása
- A versenyképes tudás megszerzésének biztosítása a természettudományi területeken
- Az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése a természettudományos képzés területén
- A pedagógusok szakmai-módszertani felkészítése, programok ösztönzése, elterjesztése
- Lehetőség biztosítása a tanulóknak képességeik felfedezésére, fejlesztésére a természettudományi tantárgyak területén
- A halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak nyújtott oktatási szolgáltatások minőségének javítása
- Esélykülönbségek mérséklése, a természettudományos képzéshez való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása
- A természettudományos tárgyak oktatásához kapcsolódó jó gyakorlatok elterjesztése a közoktatásban
Projekt specifikus céljai:
- A fejlesztés tárgyát képező miskolci Lévay József Református Gimnáziumban megteremteni a versenyképes természettudományos ismeretek elsajátításához szükséges infrastrukturális és szakmai feltételeket
- A diákok felkészítése a továbbtanulásra, a sikeres egyetemi és főiskolai felvételire
- A tehetséges tanulók tudásának továbbfejlesztése (versenyek, emelt szintű érettségi) a projektbe bevont intézményekben
- Kapcsolatfelvétel és együttműködés alapfokú oktatási intézményekkel, általános és középfokú oktatás közti átmenet elősegítése a megfelelő szintű természettudományos ismeretek elsajátításával
- A módszertani, tantárgy-pedagógiai kultúra bővítése: projektoktatás, kooperatív tanulás, tömbösített óraszervezés
- A pedagógus szakma fejlődésének támogatása pedagógus továbbképzés segítségével
- Pedagógusok szakmai-módszertani ismereteinek fejlesztése, felkészítése a laboratóriumban végzett munkára
A projekt során megvalósuló tevékenységek
- természettudományos oktatáshoz kapcsolódó, elsősorban kémia, fizika, biológia, földrajz természettudományos kísérletek és mérések elvégzésére alkalmas középiskolai laboratórium korszerűsítése
- a laboratórium működtetése és felszerelése hagyományos tanulókísérleti és demonstrációs, valamint új, interaktív szemléltető eszközökkel, vegyszerekkel és anyagokkal
- egy természettudományos-laboratórium vezető és 3 szakképzett laboráns foglalkoztatása
- 2 szaktanár foglalkoztatása, akik a laboratóriumban zajló foglalkozásokat szervezik és vezetik
- a laboránsok (2 fő) és a laboratóriumi szaktanárok felkészít(tet)ése (6 fő) egy 120 órás továbbképzés keretében
- együttműködési megállapodás kötése 15 alapfokú oktatási intézménnyel, melyek rögzített létszámmal és gyakorisággal használják majd a laboratóriumot
- a projektbe bevont iskolák természettudományos végzettségű tanárai közül összesen 34 fő felkészítése, a korszerű laboratóriumi gyakorlatok levezetésére előkészítő 30 órás pedagógus továbbképzés keretében
- szaktanári segédlet kidolgozása biológia, kémia és fizika tantárgyakból, évfolyamonként 40 tanórányi lefedettséggel, valamint az emelt szintű érettségi összes kísérletével
- tanulói munkafüzetek kifejlesztetése
- a laboratórium délelőtti foglalkozásai rendjének és a délutánra tervezett szakköri, tehetséggondozást szolgáló vagy a közép és emeltszintű érettségi vizsgára való felkészítő foglalkozások rendjének kidolgozása
- A szemléltető, bemutató tanórák, foglalkozások, kísérletek elektronikus dokumentálása, digitális úton korlátlanul és térítésmentesen hozzáférhetővé tétele
- szakmai együttműködések kialakítása a TÁMOP-3.1.3-10/2 projektnek a pályázó régiójában működő nyertesével
- a laboratórium vezető szakmai együttműködése a többi nyertes pályázóval, és szakmai disszeminációs műhelykonferenciák szervezése